Archiwum kategorii ‘Dieta’

77Pomimo ogólnie coraz słabszego zdrowia zauważalny jest trend związany ze wzrastającą dbałością o urodzę. I choć to zagadnienie dotyczy głównie kobiet to i mężczyźni coraz częściej odwiedzają gabinety kosmetyczne. Faktem jest, że uroda i zdrowie w jakiś sposób są ze sobą powiązane, ale niekoniecznie każdy, kto wygląda na zdrowego takim w rzeczywistości jest. Oczywiście wizyty u kosmetyczki leczą oraz pomagają zapobiegać kilku chorobom, przede wszystkim powstawaniu zmian skórnych. Są także sposobem na poprawę samopoczucia, budowaniu uczucia komfortu. Mimo to kosmetyka higieniczna nie może być uznawana za pełnowartościowy substytut zdrowia. Jest to, owszem, zjawisko pozytywne i dobrze rokujące na przyszłość, ale nie wolno wraz z przekroczeniem progu gabinetu kosmetycznego wyłączyć aktywnego trybu życia czy odpowiedniej diety, bez których nawet kosmetyka nie przynosi tak dobrych rezultatów, jakie może. Dobrze też, że coraz więcej produktów kosmetycznych opartych jest o naturalne składniki, a do tego można kupić je niemal w każdym sklepie i zacząć dbać o siebie może w ten sposób każdy- także osoba, która do kosmetyczki nie chodzi. Zawsze jednak warto przed użyciem konkretnego preparatu zasięgnąć porady dermatologa, produkty jakiej klasy, są dla nas naprawdę odpowiednie. Pod pojęciem metabolizmu rozumie się całokształt procesów chemicznych i przemian fizycznych zachodzących w organizmie. Każda komórka dzięki posiadaniu odpowiednich aparatów jest w stanie produkować określone związku chemiczne, rozkładać inne i przeprowadzać w tym celu rozliczne, skomplikowane procesy. Jednak istnieje wiele zdarzeń, które mogą te procesy zakłócić. O ile problem dotyczy tylko jednej komórki to w zasadzie można go pominąć, jednak w rzeczywistości jest to wada większych obszarów- całych narządów lub organizmu w ogóle. Przyczynami zaburzeń metabolizmu może być działanie wysokiej temperatury, promieniowania jonizującego, rentgenowskiego, ultrafioletowego, wady genetyczne, nieodpowiednia dieta lub błąd innego procesu metabolicznego o analogicznych przyczynach. Przed większością tych oddziaływań można się zabezpieczyć, natomiast przywrócenie poprawnego biegu zaburzonym procesom bywa niewyobrażalnie trudne. Przyczyną tego może być, i najczęściej jest, niewłaściwe rozpoznanie przyczyny dysfunkcji. Najczęstszą jest wada genetyczna (w tym przypadku stosuje się kosztowną terapie genową) lub brak ważnych substancji w diecie. Każdy powtarza odmienione na wszystkie sposoby słowo „zdrowie”. Tylko jak tu pozostać zdrowym, jeśli żyje się w wielkim mieście, w którym smog jest na porządku dziennym, pyły zasłaniają widok z okien a spaliny stają się najnormalniejszym zapachem? Rzeczywiście jest to pewien, nie ukrywajmy, dosyć spory, problem, ale nie nawet życie w najbardziej zanieczyszczonym miejscu nie musi prowadzić do chorób, choć zdrowie jest tam towarem deficytowym. Często jednak wynika to z nieumiejętnego zaplanowania czasu, które wyklucza jakąkolwiek możliwość wypoczynku na łonie natury. Ale w dobrze ułożonym terminarzu znajdzie się czas na wyjazd do lasu, wycieczkę rowerową czy choćby w akcie desperacji- spacer po miejskim parku. Bieganie wzdłuż głównych arterii komunikacyjnych może i rozwija mięśnie, ale na pewno nie wpływa korzystnie na stan zdrowia układu oddechowego. Czyja to wina, że zamiast zapłacić za bilet podmiejski wolimy siedzieć przed komputerem albo wylegiwać się na kanapie przed telewizorem? I do tego jeszcze dieta, którą niezależnie od miejsca zamieszkania można ułożyć dobrze i z korzyścią dla zdrowia. Nawet, jeśli nijak nie można znaleźć czasu na aktywny wypoczynek to zastąpienie paczki chipsów jabłkiem nie jest nawet w połowie tak wymagające. A źródłem szkodliwych związków jest nie tylko całe miasto poza nami- papierosy, zbyt duże ilości alkoholu i wszechobecne tłuszcza nasycone zdecydowanie nie idą w parze ze zdrowiem.

Tagi: , , , ,

Sztuka gotowania

15 września 2010 Dieta

12Odpowiednie umiejętności. Jeżeli ktoś ma ochotę nauczyć się gotować i w odpowiedni sposób przygotowywać posiłki, koniecznie musimy nauczyć się pewnych podstawowych elementów sztuki kucharskiej. Po pierwsze oczywiście musimy wiedzieć, jak długi czas powinny się odpowiednie potraw gotować czy też piec albo smażyć, ponieważ jest to wręcz niezbędne do tego, aby móc odpowiednio określone posiłki przygotować. Następnie kiedy już to będziemy wiedzieli, konieczne jest także dowiedzenie się tego, jakie składniki posiłków można ze sobą łączyć, a jakich nie wolno, gdyż to może mieć bardzo duży wpływ na to, czy posiłek będzie zdrowy czy też nie. Następną kwestią jest oczywiście przyprawianie. Dodawanie do posiłków odpowiednich przypraw może być kwestią kluczową odnośnie tego, czy potrawa będzie smaczna czy też nie, dlatego wiedza dotycząca konkretnych przypraw również jest wręcz niezbędna w kuchni w trakcie przygotowywania posiłków. Tak więc jak widać sztuka gotowania wymaga posiadania naprawdę niemałej wiedzy, co zawsze powinno mieć się na uwadze. Najlepszy sposób na długie przechowywanie żywności. Podczas zamrażania następuje kształtowanie się kryształów wody w komórkach. Zahamowane są procesy chemiczne i biochemiczne. Uniemożliwienie rozwoju mikroorganizmów wynika właśnie z braku wolnej wody i niskich temperatur. Nie można gloryfikować procesu zamrażania. Produkty są bardzo zniszczone po rozmrożeniu (następuje bardzo duży ubytek wody, a wraz z nią – substancji odżywczych, jak minerały czy witaminy), mają inne właściwości organoleptyczne (zmiana koloru, kształtu i zapachu). I wymagają natychmiastowego wykorzystania do dalszych procesów. Różnica między nimi opiera się na innym zakresie temperatur niż w poprzednim przykładzie. Sterylizacja obejmuje obszar między 110 – 130 stopni. Natomiast pasteryzacja skupia się na temperaturach poniżej 100 stopni Celsjusza. Sterylizacja jest korzystniejsza, mimo że powoduje zniszczenie wiele związków niezbędnych dla organizmu, niszczy bowiem przetrwalniki bakterii. Pasteryzacja jest wskazana dla produktów kwaśnych – samo środowisko uniemożliwia rozwój mikroorganizmów. Ważny aspekt. Toczy posiłki, które będą przez nas przygotowywane będą zdrowe czy tez nie będzie zależało od naprawdę bardzo wielu czynników. Przede wszystkim sam sposób gotowania czy też pieczenia albo smażenia a bardzo duży wpływ na zdrowie przygotowywanych potraw. Zawsze należy pamiętać, że im bardziej konkretne produkty będą przetwarzane, to także będą one jednocześnie mniej zdrowe. Duży wpływ na to także ma sam sposób przyrządzania, a także i to w jaki sposób będziemy łączyli konkretne składniki potraw. Odpowiednie zbilansowanie potraw tak, aby w trakcie jednego posiłku dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość wszystkich niezbędnych składników odżywczych jest naprawdę bardzo dużą sztuką, dlatego też nie każdy będzie mógł się pochwalić tym, że będzie potrafił właśnie tak wszystko dobrać, aby posiłek był zdrowy. Jest to chyba najtrudniejsza sztuka jeżeli chodzi o wszystkie aspekty gotowania i przygotowywania posiłków, a tego człowiek zawsze uczy się przez całe życie. Tak więc gotowani i przegotowywanie posiłków nie jest sztuką, której można nauczyć się w krótkim czasie, a potrzebne do tego jest naprawdę wiele lat.

Tagi: , , , ,

2Czyli najbardziej uczulające produkty Pewne produkty mogą wywołać u nas niepożądane dolegliwości. Najbardziej uczulenia powodować może mleko. Do tej grupy zaliczamy nie tylko mleko, ale także wszelkie produkty mleczne – masło, śmietana, jogurty, lody czy sery. Objawem niepożądanym po spożyciu tych produktów mogą być zaparcia, biegunki, migreny (najczęściej po zjedzeniu sera). Niemowlęta mogą mieć kolkę brzuszną, wiatry, katar oraz później pojawiająca się egzema. Gluten, który wchodzi w skład produktów z zawartością jęczmienia, ryżu, owsa, piwa, zup konserwowanych, kostek bulionowych również powoduje reakcje alergiczne. Wystrzegamy się pieczywa, sucharów, wszelkiej żywności przetwarzanej przemysłowo czy zawierającej hydrolizaty białek roślinnych – przetworzone białka roślinne. Objawem są migrena i celiakia – uporczywe biegunki i towarzyszący temu spadek masy ciała. Uczulenie powodują też jaja i produkty z ich zawartością, czyli wszelkiego rodzaju ciasta, bezy, lody i majonezy. Objawem są wysypki, rozstrój żołądka, obrzmienia oraz astma i egzema. Jak je od siebie odróżnić?Alergiczna reakcja na pokarm upośledza funkcjonowanie organizmu, jak na przykład astma, i może objawiać się na każdej części ciała. U osób uczulonych na orzechy ziemne trzeba uważać na większość produktów, w których skład wchodzi olej arachidowy. U takich osób po zjedzeniu śladowej ilości orzechów może wystąpić obrzmienie języka i gardła czy nawet atak astmy, co może w najgorszym przypadku doprowadzić do śmierci. Anafilaksja to odmiana bardzo poważnego w skutkach uczulenia, niezwykle nasilona reakcja na pewien alergen. Można ją zwalczyć tylko przez natychmiastowe wstrzyknięcie adrenaliny. Jeśli na podstawie testów uczuleniowych nienormalna reakcja organizmu na żywność nie jest stwierdzona jako alergia, wtedy określa się to mianem nietolerancji. Nietolerancja pokarmowa jest często trudna do ustalenia, mimo że nie jest wywołana przez przeciwciała związane z alergią. W przypadku osoby z nietolerancją laktozy, nie jest ona zdolna do wytworzenia enzymu zwanego laktazą, potrzebnego do trawienia mleka. Wrażliwość organizmu i jego reakcje na określone alergeny zmieniają się wraz z procesem starzenia.

Tagi: , , ,

Efekt jojo

13 września 2010 Dieta

33Efekt jo-jo to wahania wagi ciała, które polegają na chudnięciu, po czym znów przybiera się na wadze i najczęściej kilogramów przybywa jeszcze więcej niż było przed odchudzaniem. Efekt jo-jo występuje najczęściej wtedy, gdy po zrzuceniu kilku kilogramów wraca się do poprzednich nawyków żywieniowych. Trzeba zapamiętać, że skłonność do tycia nie zniknęła. Na efekt jo-jo najbardziej narażone są osoby, które stosują niewłaściwe metody zrzucenia wagi oraz osoby, w rodzinach, których istnieje problem otyłości. Ludzie na całym świecie stosują diety, kuracje odchudzające, środki pomagające w schudnięciu. Dzięki nim chudną, ale nie zawsze będzie to trwały efekt. Często po kilku miesiącach, bądź po zakończeniu diety czy kuracji, z powrotem tyją. Aby zapobiegać powstawaniu efektu jo-jo trzeba zadbać o prawidłową, mądrą dietę oraz o utrzymanie wagi po schudnięciu. Należy pamiętać, aby zrzucać około 1 kilograma tygodniowo i postawić na wysiłek fizyczny. Wahania wagi są bardzo niezdrowe, mogą spowodować między innymi chorobę wieńcową serca. Również skóra z czasem stanie się obwisła i pojawia się rozstępy. Jak schudnąć? Jest to bardzo trudne i denerwujące pytanie dla osób, które chcą zrzucić kilka kilogramów. Gdy próbujemy jeden, drugi, trzeci raz i ciągle zbędne kilogramy nie znikają, wtedy często załamujemy się i myślimy, że to nie ma sensu. Okazuje się, jednak, że są sposoby, aby pozbyć się niechcianego ciałka. Zacząć należy od małych kroczków. Najpierw dobrze jest wprowadzić niewielkie zmiany żywieniowe, jeść częściej, ale mniej. Śniadanie jest najważniejsze, bo daje nam energię na cały dzień. Drugie śniadanie powinno być lekkie, może to być jogurt, owoc, warzywo. Obiadu nie należy jeść zbyt późno, bowiem posiłki zjedzone wieczorem najbardziej będą się odkładać w naszą tkankę tłuszczową. Po obiedzie również lekki podwieczorek i bardzo delikatna kolacja, a jeśli nie jesteśmy głodni, starajmy się nie jeść kolacji. Najlepiej odchudzać się stosując dwie rzeczy jednocześnie – ograniczając kalorie oraz zwiększyć ich spalanie, czyli wykonywać ćwiczenia fizyczne. Ruch jest bardzo ważnym elementem. Dzięki niemu szybciej osiągniemy wymarzone efekty.

Tagi: , , , ,