76Zagłębiając się w poszukiwania informacji o zdrowiu można trafić na „fachowe” artykuły głoszące niezbicie, że stres wcale nie jest taki szkodliwy. Teza absurdalna a jej obalenie należy do standardowych zadań licealisty. Stres, czyli uczucie związane ze strachem, niepewnością, irytacją, wrażeniem, że popełniło się błąd jest czymś więcej niż tylko przykrym wrażeniem. Podczas stresujących sytuacji organizm broni się poprzez wydzielenie specyficznego hormonu- kortyzolu. Poza jego działaniem głównym, czyli wyciszaniem reakcji stresowej, występuje też cała masa innych skutków. Najpotężniejszym i najbardziej destruktywnym jest osłabienie odporności. Osoby przezywające stres często, a zatem mające ciągle nieco wyższy od przeciętnego poziom kortyzolu są bardziej podatne na infekcje bakteryjne, wirusowe oraz zakażenia pasożytami. Spada również kondycja psychiczna. Kortyzol działa jak lek immunosupresyjny, powodując wyłączanie kolejno wszystkich szczebli odporności. To między innymi ta substancja jest odpowiedzialna za mdłości w sytuacjach napięcia emocjonalnego (mdłości są jedną z ważnych linii obronnych organizmu, uruchamianą między innymi wtedy, kiedy inne systemy już nie działają). Poza tym kortyzol obniża poziom magnezu w organizmie, a niedobór magnezu może odcisnąć trwały ślad na funkcjonowaniu układu nerwowego- zaburza przesyłanie impulsów elektrycznych, powoduje nasilenie agresji. Jeśli to uznawane jest za „niegroźne” to ciekawe, co wątpliwej miary fachowcy uznaliby za naprawdę istotne. Wielu chorób można uniknąć żyjąc aktywnie. Siedzący tryb życia w znaczący sposób zwiększa ryzyko wielu schorzeń, głównie związanych z układem krwionośnym oraz układem ruchu. W pierwszym przypadku bierny tryb życia może prowadzić do miażdżycy, choroby wieńcowe, choroby niedokrwiennej serca, zawału mięśnia sercowego, udaru mózgu lub pospolitego, choć zbyt często bagatelizowanego, nadciśnienia. Naturalnym również następstwem długotrwałego przebywania w pozycji siedzącej czy półleżącej są choroby stawów, zwyrodnienia kośćca czy osłabienie mięśni oraz pogorszenie ogólnej kondycji psychofizycznej człowieka. Już półgodzinny spacer zmniejsza ryzyko wystąpienia tych dysfunkcji i poprawia samopoczucie. Wskazane są również bardziej męczące formy aktywności fizycznej: jazda na rowerze, jogging, nornic wal king i ćwiczenia na basenie. Poprzez ruch reguluje się pracę mięśniówki naczyń krwionośnych, dotlenia się wszystkie narządy, co jest bardzo ważne zwłaszcza dla mózgu czy wątroby oraz serca. Udowodniono też, że ruch pomaga w budowaniu odpowiedniej kondycji psychicznej, co w bezpośredni sposób przekłada się na szybkość nauki, wydajność pracy, i poprawę jakości stosunków z otoczeniem.

Tagi: , , , ,