Nadwaga

10 września 2010 Dieta

34Nadwaga to nadmiar tkanki tłuszczowej. Występuje ona wtedy, gdy istnieje przewaga ilości spożywanych kalorii nad ilością kalorii spalanych. Najczęstszymi przyczynami gromadzenia się tłuszczu w organizmie są dieta wysokokaloryczna oraz mała aktywność fizyczna. Przyczyną nadwagi mogą być także leki, na przykład tabletki antykoncepcyjne, leki stosowane przy leczeniu padaczki czy nadciśnienia, oraz choroby, na przykład depresje, nerwice. Duże znaczenie odgrywa również otoczenie, znajomi, rodzinne nawyki żywieniowe. Otyłość to patologiczne nagromadzenie tkanki tłuszczowej w organizmie. Często prowadzi do wielu chorób, takich jak cukrzyca, zawał serca, choroby układu krążenia. Poza tym bardzo duża otyłość może prowadzić nawet do niepełnosprawności. Człowiekowi ciężko jest się poruszać, bywa tak, że w ogóle nie może wstać z łóżka, usiąść, nie mówiąc już o zrobieniu kilku kroków. Główną przyczyną otyłości jest przekarmienie, czyli dostarczenie organizmowi dużo większej ilości kalorii niż potrzebuje. Skłonność do otyłości bardzo często jest dziedziczona i może dotyczyć całych rodzin. Odpowiedzieć na pytanie jak schudnąć?, Wydaje się prosta – wystarczy mniej jeść i więcej ćwiczyć. Jednak stosując te dwie maksymy napotkamy na wiele trudności. Najważniejsze jest uświadomienie sobie, że aby schudnąć trzeba mieć silna wolę i przygotować się do tego umysłowo. Musimy mieć mobilizację i być wytrwali, wtedy na pewno dotrzemy do wymarzonego celu, jakim jest piękna figura. Nie należy się poddawać, trzeba dążyć do wyznaczonego celu, a w końcu się opłaci. Gdy już czujemy się psychicznie przygotowani do podjęcia walki z nadwagą, należy zapoznać się z tabelą kaloryczną oraz produktami, które warto i których nie warto spożywać. Następnie dobrze by było zobaczyć, które z ćwiczeń fizycznych odpowiadałyby nam i chętnie byśmy je wykonywali. Oczywiście najważniejsze jest, aby ćwiczyć systematycznie. Można w zaciszu domowym wykonywać proste ćwiczenia albo zapisać się na aerobic, siłownię czy basen. Często większa motywacja jest wtedy, gdy odchudzają się dwie bądź kilka osób jednocześnie. Wszystkie te elementy należy dostosować do naszego organizmu, charakteru i przyzwyczajeń. Body Mass Index to współczynnik masy ciała, który oblicza się dzieląc wagę ciała w kilogramach przez wzrost podany w metrach podniesiony do kwadratu. BMI=M/W2 , gdzie M – oznacza naszą wagę, W – wzrost w m do kwadratu. Wskaźnik ten pozwala szybko ocenić stopień nadwagi, otyłości bądź niedowagi. Prawidłowa wartość współczynnika oznacza, że raczej nie ma ryzyka zachorowania oraz prawdopodobnie osoby takie będą żyć dłużej. Wynik BMI oznacza: poniżej 15 – wygłodzenie; 15 – 17,4 – wychudzenie; 17,5 – 18,4 – niedowaga; 18,5 – 24,9 – waga w normie; 25-29,9 – nadwaga; 30-34.9 – otyłość I stopnia; 35 – 39,9 – otyłość II stopnia; równowartość i powyżej 40 – otyłość III stopnia. Współczynnik ten powie Ci czy Twoja waga jest w normie, czy jednak trzeba coś zmienić. Poza tym pomoże w ocenie zagrożenia różnymi chorobami związanymi z nadwagą czy otyłością. Im wartość BMI jest mniejsza, tym mniejsze ryzyko zachorowania na cukrzycę, miażdżycę czy inne choroby. Oczywiście nie można się kierować tylko i wyłącznie tym wskaźnikiem pod względem zagrożenia chorobami. Ale można uzyskać sygnał, czy waga jest prawidłowa, czy też nie.

Tagi: , , ,