36Co jeść, a czego unikać- to dylemat przed jakim każdego dnia stają tysiące ludzi. Zrównoważona dieta jest bowiem podstawą naszego życia, może uchronić nad przed wieloma chorobami i dostarczyć wrażeń smakowych. Wielu z nas zapewne słyszało, że w skład spożywanych przez nas pokarmów powinny wchodzić wszystkie aminokwasy egzogenne. O ile jednak każdy chemik czy biolog wie, że aminokwasy stanowią podstawę budulcową białek, z których składa się nasz organizm, o tyle przeciętny obywatel takiej wiedzy posiadać nie musi. Powinien jednak mieć świadomość, że chociaż nasz organizm niejedną substancję potrafi wytworzyć sam, potrzebuje do tego procesu substratów, o które niestety to my powinniśmy zadbać. Nie ograniczajmy się zatem do jednego rodzaju pokarmu, dbajmy o to, by w naszej diecie znalazły się różne składniki, włączając w to warzywa i owoce, przetwory mleczne, a nawet krytykowane przez wielu zwolenników wegetarianizmu, mięso, gdyż jest ono podstawowym źródłem wielu aminokwasów egzogennych oraz mikro i makroelementów. Witaminy to związki, o których słyszał każdy. Wiele mam uparcie wmusza w swe dzieci kolejne porcje witaminek, ślepo wierząc, iż dzięki temu ich pociechy będą zdrowe i silne. Większość z nas nie zdaje sobie jednak sprawy czym tak naprawdę są witaminy i do czego służą naszemu organizmowi, ale w myśl powszechnie panującego przekonania, jesteśmy gotowi przyklasnąć, że to substancje nam niezbędne. Na tym zwykle kończy się nasza wiedza, a warto przecież mieć świadomość, iż niejednokrotnie wspominany w reklamach różnego rodzaju preparatów retinol to po prostu witamina A, której podstawowe źródło powinny stanowić nie sztucznie spreparowane środki, a warzywa z pomidorami i marchewką na czele, jajka czy tran. Po cóż nam owa witamina? Najprościej mówiąc, jest niezbędna do prawidłowego widzenia, gdyż współtworzy rodopsynę- substancję odpowiedzialną za pracę komórek zmysłowych w siatkówce oka. Bardzo ważną substancją, niezbędną szczególnie w okresie wzrostu jest kalcyferol, znany nam jako witamina D. Nie szukajmy jej jednak na opakowaniach preparatów w aptece. Warto bowiem wiedzieć, iż nasz organizm znacznie słabiej przyswaja witaminy zawarte w środkach leczniczych niż te, wprowadzone z odpowiednim rodzajem pokarmu. Zanim zatem zaczniemy przyjmować kolejne tabletki, może warto zastanowić się nad wzbogaceniem diety w zawierające witaminy substancje.

Tagi: , , , , ,